29 Ağustos 2007 Çarşamba

KOLA SAVAŞI NASIL KAZANILDI – ROGER ENRICO

Kitapla ilgili görüşlerime geçmeden önce kola savaşlarıyla ilgili birkaç şey söylemek istiyorum:

(1)Kola savaşları, günümüzün ve yakın pazarlama tarihinin en kızışmış savaşlarıdır ve inceleyenler bilir ki, pazarlamada ne varsa, hemen hepsi kola savaşlarında da vardır.

(2)Pazarlamanın stratejik üçgeni vardır (şirketimiz – rakiplerimiz – tüketicilerimiz). Bu üçgende rakiplerimiz kısmı ne denli kalabalık ise, uygulanan pazarlama stratejilerini ve bunların sonuçlarını, dışarıdan bakan birisinin neden – sonuç ilişkisi içerisinde anlayabilmesi zorlaşmakta ve karmaşıklaştırmaktadır. Kola savaşları tek rakipli yapısıyla (yerel rakipler ve kola olmayan ürünler hariç) yapılan hamlelerin nedenini, bunların sonuçlarını ve bir hamleye tepki olarak rakibin ne yaptığını görmek kolaylığıyla, pazarlama konusunda düşünsel gelişime önemli katkılar yapması açısından önemlidir.

(3)Kola savaşları global ölçekli rekabet boyutuyla, dünya stratejisini, bu stratejinin yerel uygulamalarını yine neden – sonuç ilişkisinde anlamak açısından faydalıdır.

(4)Kola savaşları, belki de dünyanın en hızlı değişen, en aktif pazarlama uygulamalarıdır.

(5)Pepsi özelinde söylersek; Pepsi’nin başarısı, bize lideri taklit eden ikinci marka olmak yerine, farklılaşan markanın başarısını ifade etmektedir.

Bu nedenlerle kola savaşları hakkında derinleşilmesi gerekliliğini vurgulamak istiyorum
Kitaba gelince; daha önce okuduğum en iyi pazarlama kitabı payesini “Yeni Konumlandırma” kitabına vermiştim. “Kola Savaşları Nasıl Kazanıldı?” ise benim için en önemli pazarlama kitabıdır. Bu kitabı lise 1. sınıfta okumuştum. Bir arkadaşım, ben okumam, sen seversin böyle şeyleri, al okursun diye vermişti bana bu kitabı. Benim için önemi ise kitabı okuduğum zaman ne iş yapmak istediğimi biliyordum artık. Evet pazarlamacı olmaya bu kitap sayesinde lise 1. sınıfta karar vermiştim.

Biraz da içerikten bahsetmek isterim. Kola savaşları genelde Coca-Cola gözünden yayımlanan kitaplarla giriyor kütüphanemize. “Kola Savaşı Nasıl Kazanıldı?” ise Pepsi cephesinden yazılmış bir kitaptır. Bu nedenle de farklı bir bakış açısı sunuyor. Savaşın bu gün geldiği noktadan çok, bu güne nasıl geldiğini anlatması açısından da önemli. İlk baskısı 1987 yılında yayımlanmış kitapta; Kolanın doğuşu, ticari başarısı, pazarlama stratejisinin ilk oluşumları, Pepsi Challenge kampanyasını, Coca-Cola’nın New Coke macerasını, Pepsi’nin rekor ücretlerle yaptığı reklam anlaşmalarını güzelce anlatıyor.

Kitaba sahip olmayanlar için üzülerek, bulmanın çok zor olduğunu söylemeliyim. Şu an sadece http://www.gittigidiyor.com/ bir tane var ama onu da ben almak üzerim (benim kitabımı bir arkadaş gasp etti de). Ayrıca Kadıköy’de bir sahafta görmüştüm. Kitapevlerinde yok maalesef. Bulan herkesin almasını ve okumasını öneririm.

Saygılar…

6 yorum:

zekiye dedi ki...

merhaba bülent bey.

sizi bugün ilk defa bir tavsiye üzerine okudum ve çok beğendim yorumlarınızı. elinize sağlık. ayrıca size çok teşekkür ediyorum. cola savaşı nasıl kazanıldı isimli kitabı ben 1 haftadı arıyorum ama bulamıyordum. sayenizde 2. kitabı da gittigidiyor.com danben aldım:) kitabı okuduktan sonra size tekrar yazacağım.

hoşçakalın.

Bülent Akgül dedi ki...

Merhaba Zekiye Hanım,

Hem sayfama, hem de blog dünyasına hoşgeldiniz, en kısa zamanda kitapla ilgili görüşlerinizi paylaşmanız dileğiyle.

Saygılar….

Kadir dedi ki...

Siz ve bloğu okuyanlarda tabiki coca cola taraftarı mı yoksa pepsi taraftarı mı merak ettim. Bu arada kitaba rastlarsam bende almak isterim.

Bülent Akgül dedi ki...

Kadir Bey, ben Coca-Cola tarafındayım, hem de marka bağımlılığı derecesinden.

presswordd dedi ki...

Pekiii zor veya uzun bir soru olabilir ama neden coca cola? ben cola savaşları markalaşma ile ilgili bir ödev yazıyorumda :))

Bülent Akgül dedi ki...

Sanırım sorunuz Coca - Cola bağımlılığıma işaret ediyor. Aslında zor veya uzun değil, gayet basit: bilmiyorum, geçiştirmek için böyle demiyorum, gerçekten bilmiyorum.